Derfor bruger vi DSLR til video

skrevet d. 10 april - 2013

Vi bliver ofte spurgt om hvorfor vi bruger et “almindeligt” stillbilledekamera til vores videoproduktioner. I dette indlæg vil jeg forklare hvorfor vi hos Bleep Films har valgt udelukkende at bruge DSLR’s til vores mange reklamefilm og videoproduktioner.

I dag har de fleste spejlreflekskameraer en videooptagelsesfunktion. Denne funktion bliver flittigt brugt verdenen over af alverdens kamera- og videoproduktionsfolk, både til reklamefilm til TV, biograf, web og sågar også som b-kameraer i store Hollywood-spillefilm.

Men hvorfor er det så populært at bruge disse stillbilledekameraer til video?

Lavere omkostninger giver lavere priser

Prisen på et spejlreflekskamera er forholdsvis lav, i forhold til videokameraer med ligende billedekvalitet. Et Canon 6D med en full-frame sensor, der filmer i fuld-HD med et stabilt zoom objektiv, kan købes for ca. 19.000 kr. Hvor et funktionsmæssigt ligende Sony NEX-VG900 videokamera, også med full-frame sensor, vil koste små 30.000 kr – uden objektiv.

De omkostninger vi altså har sparet ved at vælge spejlreflekskamera frem for videokamera gør, at vores priser på videoproduktion kan være en del lavere, da vi har færre udgifter fra kameraudstyr der skal tjenes hjem igen.

Visuelt flotte videooptagelser

Det er dog ikke kun pga. prisen vi vælger at bruge spejlrefleks til vores reklamefilm. De store sensorer man finder i DSLR kamerane, kan lukke store mængder lys ind, hvilket resulterer i et rigtig flot og næsten filmisk udseende med en rigtig kraftig dybdeskarphed.
Sammenlignet med almindelige videokameraer giver det, efter min mening, et meget flottere og mere stilrent resultat visuelt.

Vi bliver ofte spurgt om hvorfor vi bruger et “almindeligt” stilbilledekamera til vores videoproduktioner. I dette indlæg vil jeg forklare hvorfor vi hos Bleep Films har valgt udelukkende at bruge DSLR’s til vores mange reklamefilm og videoproduktioner. I dag har de fleste spejlreflekskameraer en videooptagelsesfunktion. Denne funktion bliver flittigt brugt verdenen over af alverdens kamera- og videoproduktionsfolk, både til reklamefilm til TV, biograf, web og sågar også som b-kameraer i store Hollywood-spillefilm.   Men hvorfor er det så populært at bruge disse stilbilledekameraer til video?  Lave omkostninger giver lavere priser Prisen på et spejlreflekskamera er forholdsvis lav, i forhold til videokameraer med ligende billedekvalitet. Et Canon 6D med en full-frame sensor, der filmer i fuld-HD med et stabilt zoom objektiv, kan købes for ca. 19.000 kr. (http://www.pricerunner.dk/pl/29-2844086/Digitalkameraer/Canon-EOS-6D-24-105mm-Sammenlign-Priser) Hvor et funktionsmæssigt ligende Sony NEX-VG900 videokamera, også med full-frame sensor, vil koste små 30.000 kr - uden objektiv. (http://www.pricerunner.dk/pl/8-2843935/Videokameraer/Sony-NEX-VG900E-Sammenlign-Priser?other_hits=%3B%3B18052%3B&q=nex+vg900&ref=redirect&search=nex+vg900&sort=4) De omkostninger vi altså har sparet ved at vælge spejlreflekskamera frem for videokameraer gør, at vores priser på videoproduktion kan være en del lavere, da vi har færre udgifter fra kameraudstyr der skal tjenes hjem igen.  Visuelt flotte videooptagelser Det er dog ikke kun pga. prisen vi vælger at bruge spejlrefleks til vores reklamefilm. De store sensorer man finder i DSLR kamerane, kan lukke store mængder lys ind, hvilket resulterer i et rigtig flot og næsten filmisk udseende. Sammenlignet med almindelige videokameraer giver det, efter min mening, et meget flottere og mere stilrent resultat visuelt. (Billede taget af spejlrefleks, ved siden af billede taget med alm. videokamera) Spejlreflekskameraer giver også mange flere muligheder billedemæssigt, da objektiver hurtigt, let og prisvenligt kan skiftes, for at få lige præcis den billedetype man ønsker til den aktuelle videooptagelse.  Udover det ovennævnte er spejlreflekskameraer, når de er udstyret med et godt objektiv, suveræne i lavt belyste situationer. Dette giver os en fordel, når vi f.eks. producerer en eventfilm, hvor vi hverken har tid eller plads til at opsætte en ordentlig lyssætning.  Ikke bygget til at være et videokamera Når alt dette er sagt, skal man stadig tage højde for, at kameraet ikke er bygget decideret til videoproduktion. Der er selvfølgelig nogle ulemper vi skal tage højde for, når vi anvender DSLR til videoproduktion.  Rolling shutter En af ulemperne er det man kalder “rolling shutter”. Hvis lukkehastigheden på kameraet er sat til at være meget høj, vil det resultere i “bølgede” og “rullende” billeder, når kameraet håndteres håndholdt eller panoreres hurtigt. Kan kun optage i et tidsbegrænset periode Vi fortrækker at bruge Canons digitale spejlreflekskameraer. Deres modeller er begrænset til kun at optage HD video i 12-15 min. Det er selvfølgelig en ulempe under f.eks. lange interviews, taler og lign. Dog har vi endnu ikke oplevet, at det har været et problem. Hvis det skulle ende med at blive et problem, så findes der programmer som Magic Lantern, som er udviklet til at forvandle spejlreflekskameraer til videokameraer. Med det plug-in installeret på et DSLR, vil det kunne optage i et helt ubegrænset tidsrum. Det er dog ikke alle der er villige til at bruge Magic Lantern firmware, da garantien på kameraet udløber ved installation.     Ikke alle spejlreflekskameraer er begrænset til kun at kunne optage i begrænset tidsrum. Panasonic har indstillet deres GH2 og GH3 modeller til at kunne optage i ubegrænset tid. Dog er der her i Europa sat et begrænsning på til 29 min og 59 sekunder, da Europa har ekstra afgifter på videokameraer, som kan optage i over 30 min.   Dårlig lydkvalitet Det er her spejlreflekskameraer virkeligt halter efter videokameraer. Som de fleste videoproduktionsfolk ved, er lyden noget af det vigtigste når man producerer reklamefilm og andre videoer.  Det er også her, at man virkelig kan skelne mellem kvaliteten af professionelle og semi-professionelle reklame- og videoproduktionsselskaber. Her får man hvad man betaler for. Hvis lyden i en video er god, kan man altid se den, ligemeget hvor dårlig billedekvaliteten er. Men hvis man omvendt ser en video med et knivskarpt 1080p HD-billede, men med dårlig lyd vil videoen være stort set ubrugelig og kan være direkte irriterende at se.  Det er på de fleste modeller muligt at tilkoble en ekstern mikrofon til kameraet. Det hjælper lidt på lydkvaliteten, der dog stadig ikke er helt optimal, da spejlreflekskameraer har en meget støjende preamp.  Den lydkvalitet man kan få ud af, at optage lyden direkte ind i kameraet er, efter vores standart, overhovedet ikke god nok. Derfor har vi vores helt egen måde at optage lyd på, som giver et elegant og støjfrit resultat i højeste kvalitet. Den metode giver os dog lidt ekstra arbejde i post produktionen, men det er helt klart alt besværet værd, da vi på den måde ender med, at aflevere en endelig reklamefilm, hvor vi kan stå 100% indenfor kvaliteten.   Alt i alt er der både fordele og ulemper ved at filme med spejlreflekskameraer. Men når først man har lært sit kamera at kende og ved hvor dets begrænsninger går samt hvilke alternativer man kan bruge, står fordelene klarest.  Både os hos Bleep Films og vores kunder er rigtig tilfredse med det resultat vores spejlreflekskamera giver.  Sådan som det ser ud nu, vil vi helt sikkert bruge spejlreflekskameraer til vores reklamefilm mange år frem.

Spejlrefleks til venstre (50mm 1.2 prime objektiv)

Udskiftelige objektiver

Spejlreflekskameraer giver også mange flere muligheder billedemæssigt, da objektiver hurtigt, let og prisvenligt kan skiftes, for at få lige præcis den billedetype man ønsker til den aktuelle videooptagelse.

Udover det ovennævnte er spejlreflekskameraer, når de er udstyret med et godt objektiv, suveræne i lavt belyste situationer. Dette giver os en fordel, når vi f.eks. producerer en eventfilm, hvor vi hverken har tid eller plads til at opsætte en ordentlig lyssætning.

Ikke bygget til at være et videokamera

Når alt dette er sagt, skal man stadig tage højde for, at kameraet ikke er bygget decideret til videoproduktion. Der er selvfølgelig nogle ulemper vi skal tage højde for, når vi anvender DSLR til videoproduktion:

Rolling shutter
En af ulemperne er det man kalder “rolling shutter”. Hvis lukkehastigheden på kameraet er sat til at være meget hurtig, vil det resultere i “bølgede” og “rullende” billeder, når kameraet håndteres håndholdt eller panoreres hurtigt.

Tidsbegrænset optagelse
Vi fortrækker at bruge Canons digitale spejlreflekskameraer. Deres modeller er begrænset til kun at optage HD video i 12-15 min. Det er selvfølgelig en ulempe under f.eks. lange interviews, taler og lign. Dog har vi endnu ikke oplevet, at det har været et problem.

Hvis det skulle ende med at blive et problem, så findes der programmer som Magic Lantern, som er udviklet til at forvandle spejlreflekskameraer til videokameraer. Med det plug-in installeret på et DSLR, vil det kunne optage i et helt ubegrænset tidsrum. Det er dog ikke alle der er villige til at bruge Magic Lantern firmware, da garantien på kameraet udløber ved installation.

Ikke alle DSLR-kamera er begrænset til kun at kunne optage i begrænset tidsrum. Panasonic har indstillet deres GH2 og GH3 modeller til at kunne optage i ubegrænset tid. Dog er der her i Europa sat et begrænsning på 29 min og 59 sekunder, da Europa har ekstra afgifter på videokameraer, som defineres til at optage i over 30 min.

Dårlig lydkvalitet
Det er her DSLR virkeligt halter efter videokameraere. Som de fleste videoproduktionsfolk ved, er lyden noget af det vigtigste når man producerer reklamefilm og andre videoer.

Det er også her, at man virkelig kan skelne mellem kvaliteten af professionelle og semi-professionelle reklame- og videoproduktionsselskaber. Her får man hvad man betaler for.
Hvis lyden i en video er god, kan man altid se den, ligemeget hvor dårlig billedekvaliteten er. Men hvis man omvendt ser en video med et knivskarpt 1080p HD-billede, men med dårlig lyd, vil videoen være stort set ubrugelig og kan være direkte irriterende at se.

Det er på de fleste modeller muligt at tilkoble en ekstern mikrofon til kameraet. Det hjælper lidt på lydkvaliteten, der dog stadig ikke er helt optimal, da spejlreflekskameraer har en meget støjende preamp.

Den lydkvalitet man kan få ved at optage lyden direkte ind i kameraet er, efter vores standart, overhovedet ikke god nok. Derfor har vi vores helt egen måde at optage lyd på, som giver et elegant og støjfrit resultat i højeste kvalitet.
Denne metode giver os dog lidt ekstra arbejde i post produktionen, men det er helt klart alt besværet værd, da vi på den måde ender med at aflevere en reklamefilm, hvor vi kan stå 100% indenfor kvaliteten.

 

Alt i alt er der både fordele og ulemper ved at filme med spejlreflekskameraer. Men når først man har lært sit kamera at kende og ved hvor dets begrænsninger går samt hvilke alternativer man kan bruge, står fordelene klarest.

Både os hos Bleep Films og vores kunder er rigtig tilfredse med det resultat vores spejlreflekskamera giver.
Sådan som det ser ud nu, vil vi helt sikkert bruge DSLR til vores reklamefilm mange år frem.