YouTube Trend: Draw My Life

skrevet d. 17 april - 2013

De sidste par uger har en ny trend ramt YouTube.
Nej – det er ikke Bieber, PSY, geder eller Harlem Shake.
Trenden hedder ‘Draw My Life’ og adskiller sig fra de senere trends på to centrale punkter.
Men hvordan startede denne trend egentligt – og hvordan kan du eller din virksomhed bruge den? 
Læs og lær.

Hvad er ‘Draw My Life’?
Draw My Life er en YouTube trend. Altså en speciel slags videoer, som bliver enormt populære og som alle folk pludselig vil lave. Som Gangnam Style parodier og videoer med skrigende geder blev det.

I en Draw My Life video, fortæller man sin livshistorie, eller dele af sit liv, ved at tegne pindemænd. Typisk med sort sprittouch på et whiteboard. Man optager hele tegneprocessen, og skurer op for hastigheden, så tegningerne viser en fortælling. Videoen bliver så tilsat en voice over, der forklarer tegningerne, mens de udformer sig foran dig. Videoerne forklarer som regel hvordan skaberen, trods forhindringer og modstand, er vokset som menneske og har opnået mål.

Denne trend adskiller sig fra trends som Gangnam Style og geder på to centrale punkter.

For det første, ligger der meget dybtfølte og personlige historier i videoerne. Selvom fortællingen og tegningerne kan være sjovt lavet, handler videoerne om hvordan man i løbet af sit liv kan have oplevet meget modgang. Emner som mobning, depression og endda voldelige overgreb er ofte at finde. Man blotter sig selv fuldstændig, foran hele internettet.
Selvom alle videoerne ender lykkeligt, er det altså ikke alt sammen sjov og spas som lynhurtige koreaner eller skrigende geder.

For det andet, har mange af de helt store YouTube’ere valgt at følge trenden og lave Draw My Life videoer. De plejer ellers ofte, at se sig for gode til at følge trends, og prøver i stedet altid at lave noget originalt. Men i dette tilfælde, har rigtigt mange store YouTube’ere valgt at støtte op. Det skyldes formegentligt, at videoerne er ment til at inspirere de mange unge mennesker ude foran skærmen der måske har det hårdt.
Alle videorne er sande succeshistorier, og er præget af en ‘Hvis jeg kunne gøre det, kan du også gøre det’-mentalitet, der både giver et personligt indblik i personens liv, og inspirerer tilskueren til selv at kæmpe sig gennem svære tider.

 

Oprindelse
Den første Draw My Life video blev uploaded til Youtube d. 8 januar 2013 af Sam Pepper.

I den 5 minutter lange video burger Pepper en sort sprittouch og et whiteboard til, at tegne og fortælle historien om hans liv. Han havde udvalgt, hvad han mente var, centrale tidspunkter i sit liv. Lige fra sin fødsel til nu, hvor han er flyttet fra England til LA. Idag har videoen 800.000 views.

Sidst i videoen, beder han sine to venner, og med-YouTube’ere, Louis Cole og Caspar Lee, selv at lave en tegnet video om deres liv. Begge uploadede deres versioner i januar 2013, og bad derefter nogle af deres andre venner gøre det samme – og på den måde spredte det sig.

Den rutinerede YouTube’er vil måske have lagt mærke til, at denne trend har nogle af de samme træk som tidligere tendenser. Tilbage i starten af 2008 var en lignende tendens stor på YouTube. Den hed “Five facts about…”, og gik ud på, at man skulle lave en video med 5 facts omkring sin personlighed, som de fleste måske ikke vidste.
Den trend blev også støttet af de populæreste YouTube’ere, og også hér skulle man til sidst i videoen ‘tagge’ nogle af sine venner til, at lave deres egen version.


Spredning
Den 2 marts 2013 uploadede den kendte YouTube’er Shane Dawson en Draw My Life video, hvori han åbent fortalte om sin turbulente barndom med både psykiske og fysiske overgreb fra sin far. Videoen fortæller, hvordan Shane, trods meget modgang, fandt sit kald i livet og idag er omgivet af gode venner samt lever af sin hobby.

Videoen blev vist på ‘Viral Viral Videos Blog’ dagen efter, og satte for alvor skub i trenden.

Den 11 april 2013 blev Phillip DeFranco’s Draw My Life video valgt som ‘The top YouTube video of the day’ på den store hjemmeside Whatstrending.com og senere samme dag delte New Media Rockstars deres 5 ynglings Draw My Life videoer.

– Trenden var en realitet.


Gode eksempler

Idag giver en YouTube søgning på ‘Draw My Life’ ca 3.840.000 resultater, men her har jeg valgt tre rigtigt gode eksempler ud. Dels fordi de alle er af kendte YouTube’ere og dels fordi de viser, hvordan denne slags video berører mange alvorlige og personlige historier og emner som henholdsvist mobning, angst og voldelige overgreb af forældre.

Ryan Higa fra Nigahiga oplevede meget mobning.

Anthony Padilla fra SMOSH lider af angst.

Shane Dawson havde en far, der begik både psykiske og fysiske overgreb på sin kone og børn.


Hvordan kan du og din virksomhed bruge trenden?

Selvom mange af de bedste af videoerne fortæller en fantastisk historie om enorm modgang efterfulgt af enorm succes og lykke, kan mindre naturligvis også gøre det.
Vi kan ikke alle have været gået fra barn i en voldelig familie til YouTube-millionær.
Men jeg vil dog vove at påstå, at din fortælling er mere spænende end du lige går og tror.

Men det er naturligvis ikke kun private personer der kan lave en Draw My Life video!
Du kan sagtens bruge tendensen kreativt til for eksempel at fortælle historien om din virksomhed. I videoen her fortæller en ung pige for eksempel historien bag hendes, meget populære, blog. ‘Draw My Blog’ kalder hun humoristisk sit spin off af tendensen.

Det er kun fantasien og kreativiteten, der sætter grænser for hvordan man kan bruge YouTube trends som denne.
Et professionelt video resume i denne stil, vil være anderledes og nyt og helt sikkert imponere til en jobsamtale.
På samme måde vil jeg råde dig og din virksomhed til, at bruge denne og andre YouTube trends kreativt i jeres online markedsføring. Fortæl da historien om virksomheden i en sjov Draw My Life video! Fortæl hvordan kunder i årevis gik i en tom og upraktisk verden uden mening, indtil de pludselig en dag klikkede sig ind på jeres side, og fandt virksomheden der ændrede deres verden for altid. Hvis I ovenikøbet rækker ud og ‘tagger‘ samarbejdspartnere eller abonnenter til at lave deres egen video, skaber I personlige forhold, og viser, at I er en moderne og dynamisk virksomhed der følger med på de online tendenser og bidrager til det sociale netværk YouTube er.

Hos Bleep Films har vi det nødvendige udstyr og de kreative ideer der skal til for, at hjælpe dig og din virksomhed med, at følge trenden og fortælle jeres helt egen og personlige historie i en helt unik Draw My Life video.
Kontakt os med det samme, og få et gratis og fuldstændigt uforpligtende tilbud.

Med YouTube er den eneste fare, at blive efterladt bagude.